Resepi Kuih Lapis Merah-Putih

  • Sharebar

Assalamualaikum readers,

Dah lama nak makan kuih lapis buatan sendiri. Selalu dok syok makan kat majlis-majlis…dulu masa kecik-kecik, makan kuih lapis ni dikumpil selapis-selapis..macam jakun kan? Last time saya follow satu resepi, entahla..sukatannya terlebih kot…langsung tak boleh potong…manis pula tu. Kemudian sekali, campak dalam plastik. Huhu. Kesian rezeki..nak buat macamana..salah tukang masak ni kot.. :)

Semalam saya cuba satu resepi yang saya Google. Kita guna kaedah cuba-jaya..
Resepinya saya lupa ambil dari link mana…Halalkan yer.
Hasilnya…taraa…cukup dinikmati oleh kami sekeluarga…kebetulan pula semalam ulangtahun kelahiran adik ipar kembar dan abang ipar saya…cukuplah 1 loyang saya bawa ke sana…

Untuk kami, saya buat kelainan sikit. Guna acuan lompang…saja je..menambah kerajinan diri..

Resepinya :

KUIH LAPIS (loyang kecil)

  • 11/2 cawan tepung beras
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan tepung jagung
  • 11/2 cawan gula – saya kurangkan
  • 1000 ml santan sederhana pekat

Cara-cara:

  1. Masukkan semua bahan ke dalam blender,blender semua hingga hancur dan sebati
  2. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian ,1 bahagian putih(warna asal) dan 1 bahagian merah.
  3. Boleh la melapis dengan masukkan 1 cawan setiap bahagian buat selang seli…warnanya
  4. Setiap lapis 10 minit dan lapis terakhir 30 minit
  5. Sejukkan baru potong…

SELAMAT MENCUBA..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Be Sociable, Share!

Post a Comment

    Advertisement

    Advertisement

    Advertisement


QaSidah's Journal of Life


..Qasidah's Coffee Talk...

..TQ Visitors!...


30 30 New York
Powered by Best Free Counters

My site is worthRM 1,132.2